Nya familjemedlemmar

Idag har jag tingat fyra stycken tacklamm och ett bagglamm av rasen Texel. Tanken är att jag ska betäcka mina tackor med Texelbaggen och så använder jag en av mina baggar för att betäcka Texeltackorna. Sen nästa år får jag köpa en Texelbagge och även kanske en Klövsjöbagge så att jag kan få renrasiga lamm. Jag får hämta dom om tidigast 2 veckor, det ska bli så roligt! Ser verkligen fram emot nästa års lammning!

Gick ut i regnet med (våran praktikant från Forslundagymnasiet) Mikaela och satte upp ett elband längst ner på vinterhagen så att fåren kan gå ut om dom vill. Under sommaren sprang dom bara under tråden som satt längst ner, tänkte att dom kanske stannar i hagen om det sitter ett band där istället. Annars får jag sätta upp ett varv med elband ännu längre ner. Upptäckte för 3 dagar sedan att fåren hade sprängt sin inhägnad i tältet och gick lös. Orkar inte laga den så dom får gå som dom vill. Verkar som att dom stannar inne i tältet hela tiden. När pojkarna kommer in för att äta eller ta skydd från regnet går fåren in i sin inhägnad. Under vintern stod alla tillsammans och åt från balen ute i hagen. Tror dom behöver lite mer tid att vänja sig med varandra (igen) sen kan dom gå tillsammans utan problem.

 

 
Bilden är lånad från www.lammproducenterna.org


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: