Ojoj vilken helg...

Vilken start helgen fick... Kevin blev sjuk under veckan så jag kunde inte gå ut och jobba fredagkväll dessutom insjuknade även Filip, tur var väl det! Gick ut väldigt sent till mina djur, kring 21, för att vattna, mata och titta till dom. När jag är och pysslar med fåren tycker jag att Chilie beter sig något kostigt. Hon ville inte äta utan sprang ut och in genom tältet. Efter ett tag började hon lägga sig ner och titta på magen, då insåg jag att hon hade kolik! Tog ut henne från hagen och longerade henne i trav under ca 30 min men utan resultat. Ringde veterinären och börjad promenera med henne.  Det tog nästan 1,5 timme innan veterinären kom och på slutet började jag få lite ångest då Chili började kasta sig mer och mer! JAg kunde nästan känna hennes smärta... Inte roligt alls!
 
När veterinären äntligen var på plats fick hon genast kramplösande med lite smärtstillande vilket hon svarade på direkt! Tarmarna startade igång efter sprutan och hon fick normal puls igen. Däremot var hennes slemhinnor inte så fina, torra och bleka. Sen ville veterinären kolla om hon hade förstoppning vilket hon inte hade. Hon stod som ett ljus när veterinären stoppade in hela armen in i hennes lilla rumpa! Efter det blev hon sondad med vatten, även då stod hon helt stilla! Underbara lilla tjej! Hon fick massor av beröm från veterinären som tyckte att hon var en väldigt trevlig och snäll tjej!
 
Veterinären åkte från gården vid 00:30 så då gick jag in och fikade. Lyxade till det med mitt bästa te med mycket mjölk i, chips och dipp då jag tyckte lite synd om mig själv. Det var något svårt att hålla mig vaken så att jag kunde kolla till henne senare under natten. Kan säga att det inte blev mycket sömn den natten...
 
Nu verkar hon piggat på sig men jag tycker att hon blivit mer tillgiven efter händelsen. 
 
Mitt fina hjärta som redan betyer så mycket för mig!
 
Igår lyckades jag dessutom klippa färdigt fåren så nu är det gjort. Kan meddela att jag har fått en hel del träningsvärk i både rygg och baksida lår. Det känns som att jag har haft huvudet mer nere i marken än vad jag har stått upprätt. Jag klipper fåren stående då jag inte kan klippa dom sittandes, men jag hoppas på att jag kan gå en klippningskurs till hösten. Såg även över klövarna och klippte dom samt att jag gjorde en hullbedöming av dom. Flyttade dom tre Klövsjötackorna till den andra boxen då den svarta kändes lite tun och dessutom tror jag att dom kan få fler lamm än Texeltjejerna. Nu väntar jag med stänning på lammen och dom får komma när dom vil nu!
 
 
Lotus fick också vara med.
 
Idag gjorde jag en tvär sväng till stan och köpte lite stängselprylar. Tänkte rusta upp vinterhagen ordentligt under veckan för nu är jag trött på alla djur som rymmer! Hade även lite tid till att ta ner tråden som mer eller mindre fladdrade i vinden så att jag bara behöver sätta upp den nya imorgon. Ska även byta ut grindarna och vissa isolatorer så att det blir bra med ström på tråden! 
 
Tanken är även att kunna släppa ut några kvigor till tältet så då behövs det ordentligt med tråd och ström så att dom lär sig vilken sida av tråden man ska hålla sig på. Det går inte att ha det som vi har det i nuläget, det tar sjukt lång tid att enbart ta hand om ungdjuren. Detta blir en nödlösning tills sommarbetet men den är ändå bättre än det som är nu. Så då får hästarna bo inne på nätterna, kan vara bra att boxträna Chilie lite då hon inte stått på box så mycket.
 
Grabbarna har också arbetat på under helgen och nu ser det ut som att vi bor på en jordhög. 
 
 
 
Tur att jag bara jobbar en dag till veckan för jag är helt knäckt efter denhär!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: