Fåren

Nu är jag i full fart med fårbestyren på gården. Jag har klippt 5 tackor så jag har 5 st kvar. Men nu är det 4 årslamm jag ska välja ut som ska få utöka besättningen och det betyder att jag ska välja bort 5 lamm som ska gå till slakt. Det är inte allt för lätt att välja så jag sparade det till imorgon. 

Idag klippte jag Texelbrudarna med blandat resultat. Men jag upptäckte att det inte alls var speciellt svårt att klippa dom som jag hade för mig. Så länge skären är rena och vassa så är det som att klippa i smör. Det är en oerhört härlig känsla att klippa då! Jag tycker att det är superkul, rent av älskar jag det! Så länge det går bra förstås. Sen att dom ser ut som några randiga ullbollar efteråt gör inte så mycket. 

Väldigt ofta idag när jag klippte hade jag en nos i mitt ansikte. Det var den svarta tackan som ville mysa, hon är otroligt kelsjuk. Supermysig! Så fort jag tar på henne går den lilla svansen som en propeller, sen ska hon gärna stå ansikte mot ansikte. Man blir på ett fantastisk humör av att vara med dom. Det är dagar som dom här som gör allt arbete resten av året värt att utföra!

Jag har även beställt en bagge idag. Hittade två olika baggar som jag funderade på. En brun/svart med vita täcken (jätte fin) men han var mer åt lant-/ullrashållet den andra var vit men med mycket Texel och lite finull. Jag bestämde mig för den andra, då kommer jag även att få honom hemkörd under veckan, hur bra är inte det?!

Upptäckte till min besvikelse att jag missade årets fårklippningskurs! Den var tydligen idag... Får försöka va snabbare nästa år. 





Dom ser randigare ut på bild...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: